Hoe werkt de portal

Home / Dienstencatalogus / Hoe werkt de portal

Het proces

Het aanmelden van artikelen voor refurbishment is heel makkelijk. Wel is het noodzakelijk dat je eerst voorzien wordt van een speciaal account voor het aanmeldportaal van Service Planet. Nog geen portal account verkregen? Vraag een account aan via op deze pagina!

Concreet bestaat dit uit de volgende 3 stappen:

Inloggen

Ga naar de Melissan Webportal. Deze kan je vinden op https:/portal.serviceplanet.nl. Log in met de inloggegevens welke Service Planet aan jou verstrekt heeft. 

Lukt het niet om in te loggen of ben je je wachtwoord vergeten? Klik dan op ‘’Wachtwoord vergeten’’. Na het invoeren van jou gebruikersnaam zal er automatisch een nieuw veilig gegenereerd wachtwoord naar het bij ons geregistreerde e-mail adres verstuurd worden. 

Krijg je geen nieuw wachtwoord binnen na een wachtwoord reset? Mogelijk is het account op non-actief gezet omdat er te lang niet is ingelogd. Neem dan contact met ons op. 

Service Starten

Na het inloggen kom je op het Dashboard terecht van Service Planet. Klik hier aan de linker kant op ‘’Start Service’’. 

Je komt op een scherm met een 4-stappen plan. In 4 stappen wordt je gevraagd belangrijke informatie te registreren om vervolgens een CASE aan te kunnen maken. 

Service starten: Stap 1

De volgende gegevens moet je hier invullen:

• het product nummer: het beste kan je op EAN of Product nummer zoeken

• het serie nummer, dit is uniek per machine en moet juist worden ingevuld, graag dubbele

controle.

• aankoopdatum, je kan de agenda open klikken en de aankoop datum selecteren.

Nadat je bovenstaande punten heb ingevuld, klik je hierna op "Maak nieuw apparaat aan". Je gaat nu door naar Stap 2!

Mocht je het product al een keer eerder hebben aangemeld da zal deze onder de knop ‘’Maak nieuw apparaat aan’’ komen te staan. 

Klik hier op als dit het geval is en maak dan geen nieuw apparaat aan.

Een apparaat (asset) is uniek en mag niet meerdere keren worden aangemaakt. Dit geeft veel controle, je kan namelijk op het apparaat zoeken en in de tijdlijn zien wat er allemaal voor acties hebben plaatsgevonden op het apparaat.

Service starten: Stap 2

Wanneer alle informatie in stap 1 is ingevuld kom je op het volgende service informatie en keuze scherm. Omdat Service Planet veel diensten kan bieden, is dit scherm opgedeeld in 2 stukken.

''Dit product heeft'' 

De blokken die hier weergegeven staan, geven een toelichting welke services dit product recht op heeft. Dit zijn puur informatie blokken. Door hier op te klikken zal er een uitgebreide omschrijving getoond worden van de service waar het product recht op heeft.

''Dit zijn de services die wij kunnen bieden''

Hier vind je de daadwerkelijke services die wij kunnen bieden. Hier kunnen verschillende elementen op staan. Door hier op te klikken, kies je daadwerkelijk voor een bepaalde actie. Service Planet handelt het product dan ook af naar aanleiding van deze intentie indien het product na binnenkomst aan de gewenste voorwaarden voldoet.

Voorbeeld

Je ziet hieronder dat het apparaat binnen de DOA termijn valt en dat je hem kan opsturen.

Je klikt dan op de optie "Apparaat terugsturen naar leverancier".

Wil je het product laten refurbishen? Klik dan op ''Apparaat opsturen voor refurbishment''.

Voor een reparatie klik je op: ''Apparaat opsturen naar service partner''. 

Staan hier geen optie's? Neem contact met ons op!

Service starten: Stap 3

Bij Stap 3 is het belangrijk dat je je zelf als klant aangeeft. Omdat er geen sprake meer is van een eindconsument en jouw organisatie nu eigenaar is van het apparaat. 

Hier moet je, je eigen relatie selecteren. Na 10 seconden laden zal deze onderaan de knop ‘’Maak nieuwe klant aan’’ verschijnen. 

Het is niet de bedoeling om elke keer jezelf als nieuwe klant aan te maken. Jouw organisatie bestaat al in ons systeem en wordt zodoende al aangeboden. Graag eenvoudig op de relatie van jezelf klikken en aangeven dat dit hem is. 

Je gaat nu door naar Stap 4! 

Service starten: Stap 4

Hier gaan we het product dan daadwerkelijk aanmelden. Graag hier de volgende gegevens invullen: 

• De extra items, zoals doos, accu, muis etc. invullen. Na elke regel kan je op de groene plus drukken om een item toe te voegen 

• Omschrijving van de fysieke staat: graag duidelijk vermelden wat de staat is van het apparaat. Mocht het in een andere staat dan omschreven ontvangen worden, wordt deze on hold gezet en wordt je geïnformeerd door een manco melding 

• Duidelijke omschrijving van de klacht. Aan de hand van deze klacht wordt de diagnose ingezet. 

• Hierna alleen nog het juiste gewicht invullen. Let op, dit is in gram, 100 gram kan niet worden aangemeld. 

Hierna kan je op het vinkje rechts onder drukken om dit product aan te melden. Je komt hierna in de case terecht, in de case wordt alle communicatie en actie punten geregistreerd. Hier vind je ook de actieve verzending met een knop om een verzendlabel te genereren. 

Genereer de verzendlabel, print deze uit en plak deze op de omdoos waarin je het product zal verzenden.

Case overzicht

Aan de rechterkant van het case overzicht zitten een aantal belangrijke elementen, hieronder een korte uitleg op volgorde van boven naar beneden: 

• Relatie: dit hoort jouw relatie te zijn. Is dit wat anders, is stap 1 niet goed uitgevoerd en moet deze opnieuw worden gestart 

• Het apparaat, hier kan je op klikken je ziet een tijdlijn van het apparaat. Hier kan je vinden wat er allemaal met het apparaat is gebeurd inclusief rapporten zoals een hardware test of data destructie. 

• Via print kan je een inname formulier uitprinten en laten ondertekenen. We adviseren dit te doen i.v.m. mogelijke prijsopgave als de DOA niet geaccepteerd kan worden. 

• Via de knop waar nu staat 'apparaat opsturen naar service partner' kan je een verzending aanmaken 

• Via de knop PDF document uploaden kan je het aankoop bewijs uploaden. Dit is heel belangrijk om direct te doen. Gebeurd dit niet en is er geen aankoop bewijs aanwezig wordt de DOA geweigerd. 

Cases volgen

De status kan je in de portal volgen. Je kan bijvoorbeeld in de zoekbalk zoeken op het serienummer waarna je het apparaat kan aanklikken. Tevens zie je aan de rechterkant de openstaande taken. Mocht er een product zijn aangemeld, maar niet zijn opgestuurd zal je hier een openstaande taak zien. 

Je kan hier op klikken, de taak aanklikken en actie uitvoeren. De taak wordt dan weer automatisch gesloten en het rode cijfertjes zal dan verdwijnen.